Lenjerie de pat

Istoria pilotei din puf si pene de gasca

Chiar daca in ultimul deceniu pilotele si pernele din puf de gasca au devenit tot mai populare si sunt uneori considerate produse de lux datorita pretului destul de ridicat, folosirea pufului pentru incalzire poate fi urmarita pana in vremurile preistorice, insa pilotele luxoase care incalzesc azi cele mai comode paturi, au devenit populare mult mai tarziu. Pretul pilotelor difera foarte mult in functie de tipul de puf folosit, proportia de puf-pene, provenienta pufului si penelor (rata sau gasca) dar si a materialului din care este facuta invelitoarea pilotei sau locatiei in care pasarile au fost crescute. Producatorii de pilote insa, au avut grija sa gaseasca variantele alternative perfecte (de exemplu amestecul de puf si pene) pentru ca toti cumparatorii, indiferent de buget, sa se poata bucura de luxul si confortul care caracterizeaza pilotele din puf.

Pilota

In 1749 a fost prima documentare scrisa a folosirii pilotei din puf de gasca in Anglia. Scriitorul Thomas Nugent a marcat inceputul erei de lux a pilotelor de puf cand a consemnat in caietele sale ca ii pare destul de neobisnuita practica de a suprapune paturi umplute cu pene pe pat pentru mai multa caldura. Daca in anii 1700 puful si penele inca parea excentrice, la mijlocul anilor ’90 au primit sansa de a straluci si de a rescrie istoria lenjeriei de pat: considerat a fi mult mai luxos decat puful de rata, fiind mai calduros, mai moale si pufos, puful de gasca a devenit una dintre umpluturile principale pentru perne, pilote si alte accesorii. Pilotele erau foarte apreciate pentru ca erau foarte calduroase iarna si racoroase vara, erau o investitie buna pentru ca erau rezistente si durau ani intregi si in plus, era vorba si despre o doza de snobism, pentru ca, datorita pretului destul de ridicat, erau considerate un lux.

Lenjerie de pat

In anul 1935, jachetele umplute cu puf de gasca si cusute sub forma de quilt au fost lansate in Statele Unite ale Americii de catre Eddie Bauer Inc si erau recomandate pentru a rezista furtunilor si gerului iernii. Toti producatorii de haine si accesorii pentru sezonul rece au remarcat avantajele pufului de gasca: izoleaza foarte bine, ofera temperatura optima, lasa pielea sa respire si astfel nu apare transpiratia si mai ales, este un material extrem de usor si confortabil. Urmatorul pas a fost introducerea pe piata a sacilor de dormit umpluti cu puf de gasca si in scurt timp, produsele pe baza de puf de gasca au devenit nelipsite din gospodariile americanilor si nu numai. Armata Americii a folosit saci de dormit si pilote umplute cu pene si puf, incurajand astfel producerea in masa a diverselor lenjerii de pat cu puf.

Pilote

In 1970, Ikea a popularizat pe piata termenul de pilota, in locul vechii plapume. Pilota, umpluta cu puf si pene de gasca era mult mai usor de curatat datorita fetei de pilota facuta dintr-un material rezistent, care putea fi indepartata, spalata, inlocuita, pentru a oferi o viata mai lunga pretiosului puf de gasca. Acum gasim pe piata foarte multe modele si tipuri de pilote din puf si pene de gasca, de la cele subtiri, pentru vara si pana la cele 4 anotimpuri, care sunt astfel concepute pentru a putea fi folosite indiferent de perioada anului datorita faptului ca pilota este impartita in mai multe straturi, pentru a regla grosimea pilotei in functie de anotimp. Ca dovada ca pilota a devenit in anii ’90 un produs omniprezent, a inceput sa se raspandeasca in Anglia expresia “taking a duvet day”, respectiv o zi libera, o zi de concediu (fie el chiar si medical), referindu-se la o zi petrecuta, cel mai probabil in pat, sub o pilota confortabila din puf si pene de gasca.

One thought on “Istoria pilotei din puf si pene de gasca”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *